Zbog kontinuiranog rasta cijena proizvoda i usluga, posebno osnovnih životnih namirnica, Federalni tržišni inspektorat Federalne uprave za inspekcijske poslove je od 30. januara intenzivirao nadzor u velikim trgovačkim lancima u FBiH.
U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, cilj je praćenje i analiza promjene cijena i njihovog utjecaja na životni standard stanovništva.
Prodajne cijene
- Aktivnosti federalnih tržišnih inspektora usmjerene su na zakonito i društveno odgovorno formiranje cijena, odnosno obavezu prodaje proizvoda i pružanja usluga na način koji nije u suprotnosti s dobrim poslovnim običajima, te na prodaju proizvoda na rasprodaji, davanje popusta na proizvode i usluge, vrste i načine plaćanja, isticanje prodajne cijene i njeno pridržavanje, deklaraciju proizvoda i druge obaveza trgovaca – kaže Ivana Prvulović, direktorica Federalne uprave za inspekcijske poslove.
U dosadašnjem toku akcije evidentirana su odstupanja kod tri subjekta. Evidentirane su nepravilnosti u smislu nepridržavanja istaknute cijene proizvoda, nenavođenja deklaracije na proizvodima ili nenavođenja deklaracije sa svim podacima propisanim zakonom, kao i nepravilnosti prilikom formiranja cijene u rasprodaji. Raspon kazni za ove slučajeve je od 1.500 do 5.500 KM za odgovorno lice, te od 500 do 1.000 KM za odgovorno lice u pravnom licu.
- U praksi našeg i drugih inspekcijskih organa je detektovano da je kaznena politika u oblastima trgovine i zaštite potrošača, ali i nekim drugim oblastima koje smatramo značajnim, slaba, u smislu raspona prekršajnih kazni za pravno i odgovorno lice u pravnom licu, koja potencijalno može biti motiv za povratak u prekršaj i slabi djejstvo inspekcijskih organa – ističe Prvulović.
Smanjenje kvaliteta
Naša sagovornica apelira na građane da budu svjesni pojava šrinkflacije - smanjenje veličine ili težine proizvoda, uz zadržavanje cijena i skimpflacije - smanjenje kvalitete proizvoda uz zadržavanje iste cijene.
- Nažalost, kod nas pojave šrinkflacije i skimpflacije još nisu tretirane zakonom, te je jedina mogućnost da sami potrošači prilikom kupovine obrate pažnju na odnos količine, kvaliteta i cijene proizvoda i da se suzdrže od kupovine takvih proizvoda, ako imaju alternativno rješenje – ističe Prvulović.
Olakšati reklamacije
Iz FUZIP-a savjetuju potrošačima da redovno prate cijene proizvoda koje često kupuju, kako bi mogli brže primijetiti eventualne nepravilnosti ili neopravdana poskupljenja, da provjeravaju da li su istaknute cijene proizvoda na polici iste kao one na računu, akcijske cijene u odnosu na redovne, da provjeravaju deklaracije na proizvodima, uključujući rok trajanja, sastav i zemlju porijekla, da čuvaju račune, što će olakšati reklamacije.