Zlatko Lagumdžija, profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, član Upravnog odbora Svjetskog udruženja za Vještačku inteligenciju (AIWS) i koautor knjige “Preuređenje svijeta – ka dobu globalnog prosvetiteljstva” (Remaking the World – Toward and Age of Global Enlightenmen) učestvuje na “UNESCO sedmici globalnih medija i informacione pismenosti” Boston Global Foruma u saradnji sa Akademskom zajednicom Ujedinjenih Nacija i Madridskim Klubom – Svjetskom liderskom alijansom.
Na Forumu posvećenom Programu prosvetiteljskog globalnog obrazovanja (Global Enlightenment Education Program) Boston Global Foruma dr. Lagumdžija je održao uvodno izlaganje o “Prosvetiteljskom obrazovanju i vještačkoj inteligenciji u rješavanju narastajućih problema lažnih vijesti i dezinformacija”.
Nastojanja demokracija sirom svijeta da mediji služe javnom interesu zahtjevaju sistemsko kreiranje “Novog informacionog ekosistema” prilagođenog eri digitalne transformacije koja na novi način određuje načine pristupa i korištenja informacija. Tehnologija pospješuje ubrzani rast digitalnog sadržaja nudeći nove načine informisanja i obrazovanja javnosti.
U isto vrijeme javnost je izložena zlonamjernim uticajima snaznih algoritama Vještačke inteligencije (AI) koji favoriziraju bizarni senzacionalistički govor mržnje na račun činjenica i obrazovnog sadržaja. Pored toga sve veće podjele javnosti zasnovane na uticajima društvenih mreža i bez zajedničkih društvenih normi stvaraju dodatno plodno tlo za lažne vijesti, dezinformacije i propagandu.
Narednih nekoliko decenija svjedočićemo konsolidaciji vlasništva medija, kompletiranju digitalne tranzicije, pritiscima na novinare i promotore medijskih sloboda, moderiranju sadržaja društvenih mreža zasnovanih na vještačkoj inteligenciji, dezinformacijama i propagandi koji ce odrediti budućnost novog informacionog ekosistema.
Novi informacioni ekosistem koji neće koristiti manjini ljudi i dalje polarizirati podjeljena društva mora imati adekvatne (samo)regulatorne mehanizme tržišta u kojem medijske, tehnološke i komunikacione kompanije mogu optimizirati svoj rad kako bi na najbolji način služili javnim interesima. Drugi uslov za izgradnju takvog novog informacionog ekosistema je postojanje kritične mase informacionih aktera (stakeholders) koji vjeruju, sprovode i promoviraju principe liberalne demokracije.