Naziv bioetika, nastao spajanjem dviju grčkih riječi - bios, što znači život, i ethos, iz čega se izvodi riječ etika, prvi je upotrijebio njemački filozof, učitelj i pastor Fritz Jahr 1926. godine u članku „Znanost o životu i nauka o ćudoređu“, gdje je bioetiku koncipirao kao etičku odgovornost prema životu u cjelini te formulirao, po uzoru na Kanta, bioetički imperativ: „Poštuj svako živo biće u načelu kao svrhu u sebi i po mogućnosti postupaj s njim kao takvim“.
Termin je kasnije, 1970. godine, proširio u upotrebi američki biohemičar i onkolog Van Rensselaer Potter. On je u svojoj knjizi „Bioethics: Bridge to the Future“ želio naglasiti biološko znanje koje se sve više proširuje te istaknuti sistem ljudskih vrijednosti. Odnosno, htio je upozoriti da se etičke vrijednosti ne mogu odvajati od bioloških činjenica te kroz bioetiku naveo mogućnost stvaranja posebnih etika (etika prirode, etika stanovništva, etika osoba starije životne dobi...), „gradeći“ tako most među raznim disciplinama.
Dvije krize
Bioetika nije samo podvrsta etike, kao tradicionalne filozofske discipline, niti je nova verzija tradicionalna medicinska etika. Bioetika nije nastala niti kao znanstvena disciplina, nego kao društveni pokret 60-ih godina dvadesetog stoljeća u Sjedinjenim Američkim Državama kada su se pojavili sve jači zahtjevi građana za većim nadzorom i utjecajem u sistemu liječenja i zdravstvene skrbi.
Nastanak bioetike povezuje se s etičkim problemima do kojih je došlo zbog sve složenijih uvjeta u donošenju medicinskih odluka. Napredak u medicini, kao nauci, i nove spoznaje u tehnologiji su stvorile brojne moralno-etičke dileme o svim pitanjima - od rođenja do smrti.
Dijelimo ih u tri skupine:
- Na početku života, to su pitanja o početku ljudskog, individualnog i osobnog života; prenatalne dijagnoze i terapije; genetskog inženjerstva; kontracepcije; potpomognute prokreacije, pobačaja; prirodnog planiranja obitelji...;
- U naponu života se pojavljuju pitanja kao prava i dužnosti na području zdravlja i bolesti; odluka o poduzimanju, prekidu ili nastavljanju liječenja; razne ovisnosti; presađivanje organa: prirodnih ili umjetnih, sa leša ili od živih osoba; ograničenost ili nedostatak terapijskih sredstava; troškovi; duševni bolesnici; pokusi i istraživanja na zdravim, bolesnima, zatvorenicima...;
- Na kraju života se postavljaju pitanja o smislu života, patnje, smrti; palijativna medicina; održavanja života ili životnih funkcija; eutanazija; definicija i kriteriji smrti čovjeka; umiranja u ljudskom dostojanstvu; hospicija...
Naime, tradicionalna medicinska etika, temeljena na Hipokratovoj zakletvi, postala je nemoćna da riješi nove probleme i pitanja kreirana razvojem tehnologije i nauke uopće, kao niti da postavi jedinstven model odnosa liječnik - pacijent, koji ne može isključivo biti u nadležnosti medicine. Tako u medicinskim odlukama etičke prirode sudjeluju, osim zdravstvenih profesionalaca, i filozofi, pravnici, socijalni radnici, teolozi, moralisti, politolozi etc.
Stoga je bioetika, u svojoj temeljnoj ideji, dijaloška disciplina koja poziva ljude različitih profesija da međusobno razmjenjuju stavove i spoznaje te oblikuju normativno-vrijednosne sudove glede tehnika, metoda, zahvata i djelovanja u okviru biomedicinskih znanosti i ekologije, a sve u cilju stvaranja uvjeta za bolju kvalitetu života.
Obzirom da je svakodnevna istina da živimo „u doba krize“, dvije krize se ipak izdvajaju, i to po tome što se tiču puke egzistencije, odnosno „golog života“. Jedna od njih je kriza medicine, koja izlaže različitim opasnostima ljudski život na individualnoj razini, a kao njene fenomene se navode: liječnički paternalizam, tehnicizacija medicine, birokratizacija medicine, farmaceutizacija liječenja, komercijalizacija sistema zdravstvene skrbi, odnosno prepuštanje medicine „tržišnim trendovima“, pri čemu se zanemaruje pacijent kao osoba, te medikalizacija zdravlja.