Ruska mornarica uperila je nišanski radar na patrolni avion Dassault Bréguet Atlantique 2 tokom misije nadzora nad međunarodnim vodama Baltičkog mora, saopštili su iz francuskog generalštaba.
Ciljanje radarskim sistemom za upravljanje vatrom smatra se neprijateljskim činom jer simulira pripremu za napad, poput lansiranja raketa, za razliku od uobičajenog praćenja osmatračkim radarima.
NATO operacija
Avion je bio angažovan u NATO operaciji „Baltički čuvar“, koja ima za cilj „praćenje podvodne infrastrukture u tom području“ – najvjerovatnije mreže naftovoda, optičkih kablova i podmorničkog saobraćaja – kada je postao meta manevra koji zvaničnici opisuju kao pokušaj zastrašivanja. Vrsta radara ili PVO sistema kojim je avion osvijetljen nije precizirana.
- Tokom misije nadzora kritične podvodne infrastrukture u međunarodnim vodama Baltičkog mora, ATL2 bio je meta manevara zastrašivanja od strane ruske mornaričke jedinice koja ga je osvijetlila svojim radarom za upravljanje vatrom. Ove očigledne, nepotrebno agresivne mere imaju za cilj da ometaju slobodu plovidbe u međunarodnim prostorima. Naše posade, koje redovno upravljaju ovakvim situacijama profesionalno i bez želje za eskalacijom, nastavile su sa izvršenjem misije - objavile su francuske oružane snage na svom zvaničnom profilu na mreži X.
Od početka sukoba u Ukrajini, hladne vode Baltičkog mora postale su jedno od žarišta susreta između vazdušnih i pomorskih snaga zapadnih zemalja i Rusije.
Neuništivi ALT2
Dassault Bréguet Atlantique 2 (u Francuskoj poznat kao ATL2) uveden je u operativnu upotrebu 1992. godine. Riječ je o značajno unaprijeđenoj verziji Breguet Atlantique 1150, patrolnog mornaričkog aviona koji je prvobitno dizajniran tokom Hladnog rata 1960-ih.
Iako izgleda zastarjelo, poput američkog P-3 Oriona ili ruskog Iljušina Il-38, ATL2 se kontinuirano modernizuje kako bi odgovorio sve složenijim zahtjevima pomorskih operacija u 21. vijeku.
Pokreću ga dva turbopropelerska motora Rolls-Royce Tyne, dostiže brzinu do 600 kilometara na sat i ima domet veći od 7.300 kilometara, što ga čini pogodnim za duge patrole nad prostranim morskim područjima. Može nositi do 3,5 tona naoružanja, uključujući torpeda, dubinske bombe, pomorske mine i protivbrodske rakete AM-39 Exocet, što mu omogućava izvođenje misija protiv podmornica i površinskih plovila.
ATL2 i dalje ima ključnu ulogu u strateškom položaju Francuske, redovno izvodeći misije obavještajnog nadzora i izviđanja (ISR) za nacionalnu odbranu i NATO operacije.
Atlantik 2 biće zamijenjen novom generacijom patrolnih aviona: prošlog mjeseca, Francuska agencija za nabavku odbrane (DGA) dodijelila je ugovor konzorcijumu Airbus (Airbus Defence and Space) za razvoj aviona A321MPA. Za opremanje naprednom izviđačkom opremom i naoružanjem zadužen je Tales (Thales), a platforma je bazirana na putničkom avionu Airbus A321XLR dugog dometa.
Ratne igre: Ko je mačka, a ko miš
Zapadni mediji smatraju da „ovaj incident predstavlja dio zabrinjavajućeg obrasca nesigurnog i provokativnog ponašanja ruskih snaga“ u tom regionu. Od početka ruske invazije na Ukrajinu 2022, NATO saveznici bilježe porast opasnih susreta u vazdušnim i pomorskim prostorima, prenosi portal Aerotime.
U januaru 2025, drugi francuski ATL2 navodno je bio meta ruskog sistema S-400, vjerovatno iz Kalinjingrada, nakon pokušaja elektronskog ometanja.
U novembru 2024, njemačka fregata Nord-Rajn Vest-Falen pratila je rusku korvetu i civilni tanker kroz Baltičko more. Kada se njemački helikopter NH90 Sea Lion približio radi „inspekcije“, ruska posada odgovorila je ispaljivanjem signalnih raketa umjesto uobičajene radio komunikacije.
U julu 2023, ruski lovci Su-35 ometali su američke dronove MQ-9 Reaper iznad Sirije i francuske lovce Rafal koji su učestvovali u operacijama protiv ISIS-a, što je izazvalo međunarodnu osudu.