Previranja u evropskoj automobilskoj industriji mogla bi naškoditi privredi srednje Evrope i uticati na kvalitetu imovine banaka.
Na to je upozorio je Esenpi Global, zaključivši da su zajmodavci mogu nositi s mogućim gubicima po kreditima, a proizvođači automobila širom Evrope muku muče sa slabom potražnjom, visokim troškovima i kineskom konkurencijom pa mnogi zatvaraju pogone i otpuštaju radnike.
Veliki udarac
Među rizicima se izdvajaju i američke prijetnje carinama i strožiji propisi o emisiji štetnih plinova u EU.
Naime, njihovi su problemi veliki udarac ponajprije za srednju Evropu budući da automobilski sektor čini od pet do deset posto BDP-a regije i zapošljava pet posto radne snage, navodi Esenpi, izdvojivši među rizicima i američke prijetnje.
- Banke u CEE (srednja i istočna Evropa - op. a.) direktno su tek u maloj mjeri izložene automobilskom sektoru, preko kredita, čiji udio u ukupnim kreditima tvrtkama iznosi oko tri do pet posto. Ipak, značajan pad (u sektoru) mogao bi naškoditi ekonomiji regije i kvaliteti imovine banaka – kažu iz agencije.
Osim kreditima, veliki proizvođači automobila pribavljaju danas novac i na tržištima kapitala, ali šok u autoindustriji mogao bi imati značajne neizravne posljedice, smatraju u Esenpiu.
- Novi problemi u automobilskoj industriji mogli bi rezultirati i novim gubicima na kreditima, ponajprije zbog mogućeg prelijevanja teškoća na dobavljače, ali smatramo da su poslovni rezultati banaka u (regiji) CEE i njihova razina kapitala dovoljno snažni da apsorbiraju finansijske gubitke - zaključuju u agenciji.
Prilika za Mađarsku i Srbiju
Poremećaji u globalnoj trgovini i prijelaz na električna vozila mogli bi istovremeno otvoriti priliku za pojedine zemlje, poput Mađarske i Srbije, procjenjuju, istaknuvši da velike kineske banke prate situaciju u srednjoj i istočnoj Evropi.
Kineski ICBC osnovao je tako 2019. godine u Austriji banku koja posluje u cijeloj regiji istočne i srednje Evrope, kao i druge kineske banke s podružnicama u regiji, rekao je analitičar agencije Čihan Duran (Cihan), izdvojivši i primjere Banka Kine i Kineska Banka Konstrukcija.
Jako su zainteresirani u prvom redu za Mađarsku, koja spada među najveća tržišta, i nastoje sklapati partnerstva s kineskim tvrtkama u Mađarskoj, ali i s mađarskim tvrtkama u partnerstvu s kineskim ulagačima i fondovima, primjećuju u agenciji.
Mađarska je za premijerskog mandata Viktora Orbana postala važan partner Kine u trgovini i ulaganjima, u suprotnosti sa skupinom drugih članica EU-a koje žele smanjiti ovisnost o drugoj ekonomiji svijeta, podsjeća Reuters.