Za kompaniju Violeta, bh. privrednog giganta iz Gruda, protekla godina, ali i sve prethodne bile su veoma izazovne i nepredvidive, kao, uostalom, i za sve druge firme u BiH.
No, uprkos pandemiji koronavirusa, potom ratu u Ukrajini, kao i energetskoj krizi, Violeta je, u skladu s planovima koje su zacrtali, ostvarila rast prihoda.
- Zadovoljni smo postignutim rezultatima. Otvorili smo Tvornicu keksa i vafla Lasta u Čapljini te smo krenuli u nove investicije, a otvaramo i nova radna mjesta - kaže u intervjuu za Dnevni avaz Petar Ćorluka, vlasnik Violete, ali i brojnih drugih uspješnih kompanija u drugim ekonomskim granama.
Realni ciljevi
Cijenite li da će ova poslovna godina biti, eventualno, uspješnija? Planirate li neke nove investicije, odnosno možemo li očekivati neke nove proizvode?
- Godina ispred nas, prema svim predviđanjima, svakako će biti izazovna, ali ne sumnjamo da ćemo i u njoj postići zacrtane ciljeve. Planiramo nove investicije, naša poslovna strategija je stalno investirati, insistirati na najmodernijoj tehnologiji, održivoj proizvodnji i vrhunskim proizvodima. Pri tome tražiti maksimalnu racionalnost, težiti štednji i samofinanciranju, što je za konkurentnost naročito važno.
Morate imati ciljeve koji su realni i morate ići korak po korak. Više se ništa ne smije prepustiti slučaju, sve se mora pratiti i analizirati te istraživati i osluškivati tržište.
Gdje sve Vaša kompanija izvozi, a koje su zemlje u planu?
- Violeta izvozi više od 50 posto ukupne proizvodnje svojih proizvoda koji se prodaju izvan tržišta BiH. Udjeli proizvoda u regiji se kreću između 20 i 60 posto, ovisno o kategorijama. Najviše izvozimo u Srbiju, Crnu Goru, Sjevernu Makedoniju, Mađarsku, Austriju, Albaniju, Slovačku i Kosovo, a manji dio izvoza odnosi se na ostala tržišta u Evropi i izvan nje.
Koliko trenutno Violeta ima uposlenika i planirate li nova upošljavanja?
- Sukladno novim investicijama, otvaraju se i nova radna mjesta, svake godine naš se kolektiv povećava, a trenutno imamo više od 1.300 ljudi zaposleno unutar cijele kompanije.
Zadovoljni kupci
Kada je riječ o Lasti, možete li nam kazati kakva je dosadašnja reakcija kupaca i kakav je plan za naredni period?
- Dolaskom Laste na tržište u nekim kategorijama došlo je do apsolutne promjene, npr. kategorija štrudli narasla je za 2,5 puta. A, ono što je još važnije, vidimo efekt ponovljene kupnje od naših potrošača, što nam samo daje snage za daljnji rast i razvoj ostalih kategorija. Prije bilo kakvog ulaganja odradimo analize tržišta i pratimo konkurenciju, kako bismo imali sve potrebne informacije i kreirali strategiju. Naš tim je proaktivno radio i pregovarao sa svim našim poslovnim partnerima i kupcima kako bi Lasta proizvodi ponovo dočekali svoje proljeće. Sve navedeno dovelo je do još bolje prepoznatljivosti na tržištu i odlične reakcije potrošača. Kupci su nam potvrdili svoje zadovoljstvo time što su pojedini Lasta keksi postali lideri na tržištu.
Kao i do sada, prateći trendove i potrebe potrošača, donosimo tržištu nove proizvode, rađene po najnovijim tehnološkim dostignućima i s vrhunskim sastojcima, a s dozom tradicije, tako možemo najaviti da nam uskoro dolazi Linđo sa šećerom. Vjerujemo da jedino tako Lastu možemo dugoročno planirati i održati na tržištu.
Grade tvornicu
Nedavno je obznanjeno da ste kupili firmu u Austriji, specijaliziranu za pravljenje medenjaka, a koji će se proizvoditi u Lasti. U kojoj fazi je taj projekt?
- Prošle godine preuzeli smo firmu u Austriji Schmid Maissau. Schmid Maissau se može pohvaliti tradicijom pravljenja keksa i medenjaka koja datira u daleku 1913. godinu i koja se prenosila iz generacije u generaciju.
Prva proizvodnja Lasta keksa u Čapljini pod brendom Schmid lansira se na austrijsko tržište u maju ove godine. Sigurno zvuči izazovno da se keksi iz Hercegovine proizvode i plasiraju na tržište Austrije, pored njihovih domaćih kompanija. No, Violeta svojim strateškim promišljanjem, ulaganjem u visokotehnološke procese, bazirane na električnoj energiji iz solarnih panela i sirovinama visoke kvalitete, gradi svoj put plasiranja proizvoda na zahtjevna tržišta EU.
Također, najavili ste gradnju tvornice kartonske ambalaže. Možete li nam iznijeti detalj više?
- Nakon otvaranja tvornice Lasta uvidjeli smo kakvi su problemi s kartonskom ambalažom i došli smo na ideju da gradimo tvornicu. Ona je trenutno u izgradnji i to je investicija i bit će to najsuvremenija tvornica kartonske ambalaže u regiji.
Kapacitet tvornice će biti negdje oko 50.000 – 60.000 tona obrade kartona, do kraja godine bi trebala početi proizvodnja. U septembru 2023. dolazi oprema u tvornicu za proizvodnju kartonske ambalaže.
Visoki doprinosi na plaće bi trebalo smanjiti
Šta smatrate da bi vlasti BiH trebale učiniti kako bi firmama olakšale poslovanje?
- Tržište u BiH se, nažalost, smanjuje. Ljudi se sve više iseljavaju. Rađa se i manji broj djece. Svi zajedno, vlasti i poslodavci, moraju se potruditi da bi se poboljšao ambijent u BiH, povećao se standard građana kako bi ih zadržali da ostanu u državi.
Veliki su problem i visoki doprinosi na plaće, koje bi trebalo smanjiti. Davanja na plaće su veća nego bilo gdje na svijetu i tu je odmah konkurentnost ugrožena, jednako kao i investicije. Država bi više naplatila kada bi u BiH bio veći broj zaposlenih, a ne veća davanja po zaposlenom. Smanjenjem doprinosa povećali bi plaće zaposlenicima, a samim time bi povećali standard življenja te spriječili odlazak radne snage.
Osim toga, važno je za istaknuti i sistem obrazovanja koji nije na zadovoljavajućem nivou. Bosni i Hercegovini je neophodna kvalitetna reforma sistema obrazovanja, kako bi se brže i lakše zapošljavali mladi. Jedna od mogućih reformi je i uvođenje sistema dualnog obrazovanja. Kroz dualno obrazovanje učenici brzo stječu praktična znanja i vještina, osigurava se fleksibilnost u prilagođavanju nastavnih planova i programa, kao i upisnih kvota potrebama poslodavaca, odnosno potrebama tržištu rada, te stvaranje kvalificirane radne snage.