NAUKA

Evo kako snage na ovogodišnjoj Olimpijadi odmjeravaju najuticajniji svjetski brendovi

Oglašavanje na olimpijskim igrama

Redakcija

12.8.2016

Olimpijske igre su se kroz istoriju drastično izmjenile, ali ono što je oduvijek postojalo na ovom sportskom nadmetanju, a postoji i sada jeste stalna težnja kompanija da što bolje reklamiraju svoje proizvode i usluge. Najveće i najuticajnije internacionalne firme svim snagama se trude da obezbijede što vidljivije mjesto u ovom svjetskom događaju, a njihov jedini cilj je da iz ovog marketinškog takmičenja izađu kao pobjednici.

Na ovogodišnjim Ljetnjim olimpijskim igrama u Rio de Žaneiru koje su počele 5, a traju do 21. avgusta, najuspješniji sportisti iz cijeloga svijeta takmiče se u 26 sportova i čak 39 disciplina. 

Kolektivni sportovi kao što su fudbal, košarka i odbojka već godinama unazad izazivaju najveću pažnju gledalaca širom svijeta, što velikom broju brendova širom otvara vrata za oglašavanje i pruža priliku za stvaranje prepoznatljivog imidža, bolje reputacije i, naravno, za ogromnu zaradu.

Oglašavanje na olimpijskim igrama 

Pravilo 40, koje godinama unazad nailazi na negodovanje uglednih internacionalnih kompanija i najpoznatijih sportista kada dođe vrijeme održavanja olimpijade, podrazumeva da sportisti koji učestvuju na olimpijskim igrama ne mogu da oglašavaju lične, već samo zvanične sponzore olimpijskih igara. 

Reklamiranje Mekdonaldsa, Vajsa i kompanije Prokter i Gembl (Mc’Donaldsa, Vise i Procter & Gamble), koji su zvanični sponzori olimpijskih igara, godinama unazad zatvaralo je sva vrata drugim uglednim kompanijama koje su želele da na ovaj način pridobiju pažnju svjetske javnosti. 

Do sada, za vrijeme trajanja olimpijade i obično 10 dana prije i tri dana poslije igara, sportisti nisu smjeli da oglašavaju lične brendove na bilo koji način, što je za njih predstavljalo ogroman problem, jer im je bila smanjena mogućnost da zarade sume novca od kojih se prosječnom čovjeku zavrti u glavi. 

Zbog fotografije brenda koju bi objavio na društvenim mrežama, ili koja bi se pojavila u novinama, reklamama, na javnim mjestima, sportista je snosio drastične posljedice. Mjere koje su se u tim slučajevima sprovodile bile su oduzimanje akreditacije i naplaćivanje ogromnih novčanih kazni, koje su podrazumijevale i kažnjavanje trenera.

Kršenje pravila oglašavanja

S obzirom na to da su olimpijske igre period koji sportistima može donijeti ogroman uspjeh i veliku zaradu, ovim pravilom uglavnom su najviše bili pogođeni plivači i atletičari, čiji sportovi, za razliku od fudbala i košarke, ne privlače toliku pažnju na ovom uglednom takmičenju. 

rio-slika-2

Pojavljivanje američkog plivača Majkla Felpsa u reklamnoj kampanji firme Luj Viton (Louis Vuitton) 2012. godine za vrijeme Olimpijade u Londonu, postala je afera koja je ustalasala javnost. Iako je zbog kršenja Pravila 40 trebalo da plati ogromnu novčanu kaznu i ostane bez akreditacije i takmičenja na Olimpijadi, Felps za ovo nije odgovarao. Tvrdio je da nije kriv i da ne zna čiji je to propust, čime se pravdala i kompanija Luj Viton. 

Od ove godine izmjenjeno Pravilo 40 

Uglavnom zbog nezadovoljstva brojnih sportista koji su simbol olimpijade, Međunarodni olimpijski komitet je odlučio da promijeni dosadašnja pravila oglašavanja, što je donijelo brojne mogućnosti malim brendovima da uzmu makar i mrvicu ovog krupnog marketinškog kolača. Od ove godine sportisti na olimpijskim igrama mogu da reklamiraju i lične sponzore, ali bez korišćenja bilo kakvih karakteristika olimpijskih igara, što do sada nisu smjeli da čine. 

To znači da sportisti koji se takmiče na Olimpijskim igrama u Riju mogu tvitovati o ličnim brendovima, postavljati fotografije na Instagram u opremi kompanije koja je njihov sponzor, ali bez upotrebe reči kao što su „Rio”, „igre”, „zlato”, „olimpijske igre” i bez korištenja olimpijskih krugova. Na ovaj način se i manje poznati brendovi mogu probiti na tržište i privući pažnju.

Brendovi u borbi za veći uticaj

Olimpijske igre su najjače oružje u borbi domaćih i stranih kompanija za veći uticaj na tržištu, zbog čega firme pokušavaju da uspostave saradnju sa sportistima koji se takmiče na olimpijadi.

Prema istraživanju sajta Marketing vik (Marketing week), kompanije i brendovi koje ljudi najčešće povezuju s olimpijskim igrama jesu Koka-Kola (21%), zatim slijede Najki (14%) i Adidas (9%), dok je Koka-Kola i dalje najčešće povezani zvanični brend olimpijskih igara, daleko ispred Mekdonaldsa i Vajsa. 

Ostaje da vidimo ko će na ovogodišnjim Olimpijskim igrama u Riju osvojiti zlatnu, srebrnu i bronzanu medalju u najvećem marketinškom nadmetanju na svijetu.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.