Usvojite 3 moćne strategije za uspješno vođenje odnosa sa javnošću
Vođenje odnosa sa javnošću, to jest PR, nekada je bila prilično predvidljiva disciplina. Standardne strategije poput javnih obraćanja medijima, sajmovi, pismena saopštenja za novine, bile su i najčešće i najviše korištene metode.
Međutim, kao i u mnogim drugim oblastima poslovanja, brze inovacije i tehnološki napredak donijeli su novine i promijenili način na koji se priča o proizvodu i kompaniji predstavlja i širi.
Kroz sve te promjene ipak je jedna stvar ostala nepromjenjena. U svojoj srži, umjetnost i suština PR-a svodi se na tu jednu stvar: pričanje priče.
Svaki brend, tehnologija, proizvod i osoba imaju svoju priču. Bilo da radite u firmi koja zapošljava petoro ljudi ili u velikoj korporaciji, ako želite da budete uspješan PR menadžer, morate da znate kako da ispričate svoju priču na pravi način, u pravo vrijeme, pravim ljudima.
Kako da to uradite? Pred Vama su savjeti koje je za magazin „Entrepreneur“ dao Kreg Sinkota, brend menadžer kompanije Porch.com. Sinkota se godinama bavi odnosima sa javnošču, istraživanjima tražnje i tržišne vrijednosti brenda kroz ostvarene kapacitete, uključujući i odnose sa investitorima i sadržaj marketinga. Uzmite to u obzir.
1. Priča je prva i osnovna stvar
PR menadžeri moraju prije svega da budu dobri pripovjedači i da razumiju svaku nijansu poslovanja. Tu spadaju i interna i eksterna komunikacija i sve prednosti i koristi koje se njima postižu. Šta je vizija kompanije? Kako proizvodi predstavljaju i odslikavaju tu viziju? Šta je to što vas izdvaja od drugih? Kako pomažete svojim klijentima i poslovnim partnerima? Šta je misija kompanije? Odgovarajući na ova pitanja treba da dođete do strategije i načina na koji ćete izgraditi brend svoje kompanije i učiniti ga prepoznatljivim.
Kako se to radi?
Najvažnije je da posvetite svoje vrijeme pisanju priče koju želite da predstavite javnosti, kako medijima, tako i svojim klijentima, poslovnim partnerima i zaposlenima. Šta želite da ljudi osećaju kad pročitaju ili čuju nešto o vašem brendu? Pisanje priče će vam pomoći i da pronađete nedostatke i slabosti brenda. Budite iskreni. Ako nemate sve dijelove koji su potrebni da biste ispričali sveobuhvatnu priču, to znači da još niste spremni da izađete pred javnost i da treba još da istražujete.
2. Tri ključna nivoa
PR je više od pukog odnosa sa medijima. Nisu svi mediji isti i postoje još najmanje tri glavna nivoa po kojima se mogu sagledati i oni, a samim tim i sadržaj koji se plasira putem njih. Ta tri nivoa su: tradicionalni, sindikatski i posjedovani. Ovo bi svaka kompanija trebalo da uzme u obzir kada priča svoju priču.
Kako se to radi?
Tradicionalni: Još je potrebno razvijati odnose sa ključnim „tradicionalnim“ medijima koji imaju najviše uticaja i publike. Bilo da su u pitanju dnevne novine, televizija, magazini, radio ili namjenski časopisi, morate njegovati i održavati dobre odnose sa njima. Ako im vi date dobru priču koja je spremna za objavljivanje, pomoći ćete im u poslu i oni će znati to da cijene. To će vam omogućiti da uvijek možete lako da dobijete medijski prostor, mjesto u njihovim emisijama ili na njihovim stranicama, što je bitno ako neka važna vijest treba da se objavi što prije. Na ovaj način će takođe njihovi čitaoci, a vaši potencijalni klijenti dobiti ispravne i najpotrebnije informacije o vašem brendu i kompaniji.
Sindikatski: Sindikati nastaju uglavnom za onlajn-medije putem kojih kompanije žele da plasiraju određeni sadržaj njihovim čitateljima, a tiču se određene industrije ili sfere poslovanja. Onlajn-mediji su čitaocima dostupni non-stop, 24 sata dnevno, te im je zbog toga nov i zanimljiv sadržaj potreban gotovo svakodnevno. Kompanije su svjesne toga da ne mogu same da obezbijede toliku količinu novog sadržaja, te se svakog dana hiljade kompanija ujedinjuju kako bi onlajn-medijima obezbjedile potrebne količine informacija i materijala. Najbolji način da iskoristite onlajn-medije i doprinesete njihovom sadržaju jeste da analizirate informacije koje imate da ponudite, a koje bi ovi mediji smatrali vrijednim. Podaci, ankete, analiza tržišta i navike potrošača mogu biti odlične informacije, jer su korisne i drugima.
Posjedovani: Budućnost PR će biti u tzv „posjedovanom sadržaju“. To podrazumijeva kreiranje sopstvenih sadržaja kojima svoju priču prenosite na poseban način koji stvara neku vrstu emocionalne veze sa kupcima. Tu spadaju blogovi, video-materijali, određeni sadržaji na sopstvenim veb-stranicama i kompanijskim profilima na društvenim mrežama i sl. Ta tendencija će se nastaviti, jer kompanije sve više žele da imaju direktnu komunikaciju sa svojim klijentima.
3. PR je profit, a ne trošak.
Kada shvatite na koliko mjesta dospije vaša priča i koliki uticaj ima, jednostavno ne možete sebi priuštiti da ne ulažate u PR. PR ne može da se vodi isprekidano, već zahtjeva kontinuitet, strpljenje i ulaganja kako bi se vidjeli rezultati. Kao dobar PR menadžer, treba da pokažete i dokažete da je PR profit, a ne trošak. PR može poslužiti kao katalizator koji vaš brend predstavlja pravim ljudima i unapređuje razne segmente poslovanja: od zapošljavanja, preko marketinga do ukupnog razvoja.
Kako se to radi?
Kao u svemu, tako i u PR-u, uspjeh se svodi na jedno: na ljude. Čak i kompanije koje zapošljavaju mali tim ljudi trebalo bi dobro da razmisle prije nego što angažuju agenciju koja će povremeno za njih voditi odnose sa medijima. Priča o brendu je intelektualno vlasništvo kompanije. Kroz uspone i padove u poslovanju jedina stvar koja nikada ne blijedi jeste priča. Zato je važno da pokažete da to nije nešto što bi trebalo da se prepusti ljudima koji nisu dio kompanije. Isto tako to nije segment na kome može da se štedi. Čak i ako vaš poslodavac smatra da je PR trošak, važno je da mu na pravi način dokažete da nije u pravu. A to ćete najbolje učiniti kroz rezultate koje postižete svojim radom i vještinama.
Danas efikasne tehnike PR-a više nisu tajna. Postoje ozbiljni i efektni obrazovni programi koji pripremaju polaznike za ovaj dinamičan posao. Ako želite da savladate vještine i strategije za uspješno vođenje odnosa sa javnošću u digitalno doba, više o tome možete saznati ovdje.