NAUKA

5 najvećih laži gurua društvenih mreža

Demistifikacija poslovanja na internetu

Redakcija

9.5.2016

Savremena (internet) kretanja stvorila su i novo zvanje ili zanimanje – guru društvenih mreža. Ne razlikuje se od ostalih zvanja koja jednako ne razumijete, a ono što propagiraju vas lako uzdrma i natjera da preispitujete strategiju svog poslovanja. Naravno, bez razloga.

Društvene mreže su danas najunosnije polje poslovanja. Prosto – morate da budete tu. To je čitav kompleksan niz mogućnosti, a samo od vas zavisi kako ćete ih iskoristiti. Baš zato što je nepoznanica i dalje mnogo, mnogo je i prostora za pogrešno razumijevanje (i zloupotrebu).

Predstavljamo vam 5 najvećih zabluda (možda je laž prejaka riječ) u koje gurui društvenih mreža žele da povjerujete.

1. Budite jedinstveni

Divna rečenica koja ništa ne znači. „Jedinstveno” i „autentično” su nove najomiljenije riječi onih koji zapravo nemaju šta da vam kažu. Šta ove riječi znače? Ponašajte se kao… „obični” ljudi? To nema veze s društvenim mrežama, niti s poslovanjem. To je očekivano, prirodno i normalno. Samim tim, nije biznis savjet – to su prazne riječi.

Jedino čime ova tvrdnja donekle može da se opravda jeste to što se mnoge (čak i vrlo uspješne) kompanije godinama uopšte nisu bavile time kakav stvarni utisak ostavljaju na svoje potrošače. Zato je bilo i uvreda i ucjena i omalovažavanja. Danas, kada svi mogu i žele da se njihov glas čuje i ostavi pisani trag, kompanije su morale da se odreknu ovog „luksuza” i pažljivo odmjere svaku riječ.

Riječ na koju gurui zapravo misle je „angažovanje”. Iako na prvi pogled jednako ništa ne govori, griješite. Primjer: kompanija za proizvodnju igračaka Step2 je još 2012. uvezala svoju Fejsbuk stranicu sa korporativnim sajtom i tako svim novim posjetiocima dala mogućnost da ocijene kvalitet svoje onlajn kupovine.

Rezultat: posjeta sajtu porasla je za 300% jer su novi posjetioci vrlo ozbiljno (s pravom!) shvatili ocjene prethodnih posetilaca. Nikakvih nagrada nije bilo, samo mogućnost da se glas korisnika vidi i čuje.

2. Više fanova – veći uspjeh

I sami znate da ovo ne može da bude istina. Samo razmislite koliko ste stranica lajkovali ili zapratili profila na Instagramu, za koje vas prosto mrzi da dvaput kliknete i više ne vidite njihove nove postove. Da li ste vi mjerilo uspjeha te kompanije? Ne, naprotiv. To što ste negdje kliknuli, kompaniji ne donosi profit.

Naravno da su fanovi potrebni. Što ih je više, veća je mogućnost da se post kompanije organski pojavi i prijateljima vašeg fana. Međutim, to nije uspjeh koji sebi treba da pripišete – to je tek nešto više od puke slučajnosti. Zato dio onlajn strategije mora da bude i ulaganje u oglašavanje na društvenim mrežama. To podrazumijeva i istraživanje tržišta i plasiranje sadržaja u skladu sa dobijenim rezultatima. Što znači da je neophodno da ne povjerujete u sljedeće:

3. Društvene mreže su besplatne

Svaki dobar sadržaj koji ste vidjeli onlajn, neko je morao da osmisli, neko da dodatno dizajnira i neko da plasira. Pritisnuti „Post” jeste besplatno, ali svi ti ljudi koji su svoje vrijeme i znanje uložili u vašu kompaniju, proizvod ili uslugu, i dalje rade za platu. Tu ne računamo mikromenadžment, pisanje projekata, poslovni prostor u kom se sve to dešava…

Svaka uspješna kampanja – bez izuzetka – košta. Jer samo tako može i da opstane. Skok sa ivice svemira Feliksa Baumgartnera jedna je od najuspješnijih kampanja u historiji. I vjerovatno najskuplja. To znači da je onlajn oglašavanje sve samo ne besplatno.

4. Morate da budete na XY mreži

Zato što je nova, brza, aktivna 24 sata i okuplja tinejdžere iz cijelog svijeta. Šta to znači vama koji proizvodite kremu protiv bora? Apsolutno ništa. Ulaganje u oglašavanje isto je kao i sva druga: potrebno, isplativo i – promišljeno.

Morate da proučite društvenu mrežu za koju ste zainteresovani, da rezultate uporedite s interesovanjima vaše ciljne grupe i tek onda donesete odluke. Znači da vam je najneophodniji zdrav razum. Možda i neki onlajn test koji će vam pomoći da izaberete odgovarajuću mrežu za svoju kompaniju. Sve ostalo su priče.

5. Društvene mreže su zauvijek promijenile oglašavanje

Možda su se ipak više promijenili korisnici. Žele više; traže više; zahtjevaju više. Društvene mreže to samo prate, ali osnovni principi su isti. Marketing miks koji se i danas koristi, nastao je sredinom šezdesetih godina 20. vijeka. To znači da dobre stvari opstaju, ma koliko se okruženje i okolnosti mijenjale.

Nove taktike, platforme i pristupi pojavljuju se svakog dana, a načini na koje se koriste su nebrojeni. Međutim, principi su isti. I to nikako nemojte da zaboravite.

Na kraju, gurui društvenih mreža imaju dobru namjeru. Ili bi morali da je imaju jer će samo tako uspjeti da opstanu. Međutim, u ovom svijetu malo je profesionalaca – onih koji poznaju i sredstva i cilj. Lijepe riječi ne čine stručnjaka, to čine znanje i iskustvo. Taktike i kanali za plasiranje dolaze i odlaze; vizije i uspjesi ostaju. Jer danas o svemu postoji onlajn trag.

 

 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.