BLOKADE

Prijeti kolaps zračnog saobraćaja: BiH dnevno plaća 18.000 KM penala!

Zbog duga RS prema firmi "Viaduct", na udaru državna agencija. Ako se to desi, bit će istinska tragedija i katastrofa za BiH, kaže Šćurić

Aerodrom Sarajevo: Da li će doći do zastoja zračnog saobraćaja. Avaz

Alen Bajramovic

9.4.2025

18

Na zahtjev Ministarstva finansija i trezora, predsjedavajuća Željka Cvijanović jučer je obavijestila svoje kolege Denisa Bećirovića i Željka Komšića da se vanredna sjednica Predsjedništva BiH odgađa do daljnjeg.

Na sjednici je trebao biti razmatran nacrt budžeta institucija BiH i međunarodnih obaveza BiH za 2025. godinu. Odgađanje sjednice obrazloženo je zaključkom Vijeća ministara BiH od 27. marta kojim je Ministarstvo finansija zaduženo da najkasnije u roku 15 dana pripremi prijedlog isplate duga slovenskoj firmi "Viaduct“, koji je do 1. marta iznosio 110.169.862 KM.

Naplata potraživanja

Rješenja, međutim, još nema, a kamate rastu za 9.000 eura, odnosno 18.000 maraka svaki dan, pa je u opasnost, ni kriva ni dužna, dovedena Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA), ali i kompletan zračni saobraćaj u BiH.

Podsjetimo, nakon što je Vlada RS raskinula ugovor s "Vidauctom“, u vezi s izgradnjom hidroelektrana na Vrbasu, ova slovenska kompanija krenula je u naplatu svojih potraživanja. Arbitražni spor pokrenut je protiv države BiH, jer RS nije međunarodni subjekt. 

Međunarodni centar za rješavanje investicijskih sporova (ICSI) iz Vašingtona uvažio je zahtjev, a Slovenci potom krenuli u zapljenu dosuđena 53 miliona eura plus kamate za svaki dan kašnjenja. Najkraći put, čini se, bilo je zamrzavanje sredstava BHANSA-i iz Evropske organizacije za sigurnost zračne plovidbe (EUROCONTROL), koja je dobila sudski nalog da obustavi sve uplate prema BiH.

- Nepojmljivo je da neko može “sjesti” na račune BHANSA-e zbog nekih dugova, jer BHANSA nema nikakve veze s tim hidroelektranama. Ali eto, tamo neko u Sloveniji je uspio napraviti to da je sud sjeo na račun EUROCONTROL-a. To je, po meni, notorni nonsens, jer takvih dugova će biti u budućnosti, pa će svako moći “sjesti” na račun BHANSA-e. EUROCONTROL je dao rok do 5. aprila i od tada više ne stižu sredstva BHANSA-i, a u pitanju su vrlo značajna sredstva – kazao nam je hrvatski stručnjak za civilno zrakoplovstvo Alen Šćurić.  

Šćurić: Tri scenarija. Screenshot

BHANSA je 24. marta uputila urgenciju Predsjedništvu BiH, Parlamentarnoj skupštini BiH, Vijeću ministara BiH i Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, a 27. marta direktor BHANSA-e Davorin Primorac obratio se i predsjednici Evropske komisije Ursuli fon der Lajen (Von der Leyen) i generalnom direktoru EUROCONTROL-a Raulu Medini Kabaljeru (Caballero).

Primorac: Činimo sve. Facebook

- BHANSA se užurbano bavi mogućim rješenjima, te ćemo o svemu na vrijeme informirati javnost – kazao je za jučer za "Dnevni avaz“ direktor BHANSA-e Davorin Primorac.

Duži letovi

Šćurić nije siguran koliko BHANSA ima finansijskih rezervi i prihoda koji nisu vezani za EUROCONTROL, ali evidentno je da bez iznalaženja rješenja prijeti prekid svih operacija, uključujući i prekid više od 530.000 preleta.

- Ako se to desi, to će biti istinska tragedija i katastrofa za BiH. Moguća su tri scenarija. Prvi, da se privremeno kontrola nad bh. zračnim prostorom da Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe i Agenciji za kontrolu letenja Srbije. Tu se, opet, postavljaju dva pitanja – kako to napraviti brzo i efikasno i da li oni imaju dovoljno kapaciteta da to pokriju. Drugi scenarij je da BHANSA iznađe neka sredstva s kojima će nastaviti funkcionirati barem neko vrijeme, a treći je da zračni promet bude potpuno zatvoren. To znači da nijedan aerodrom u BiH više ne bi imao promet. Radi se o 22.625 letova prema aerodromima u BiH, te 531.416 preleta – ističe Šćurić, te dodaje da bi to donijelo neznatno duže letove i veće troškove avionskim kompanijama, ali bi predstavljalo ogroman finansijski gubitak za BiH.

Forto: RS će morati nadoknaditi novac u budžet BiH

Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto u ponedjeljak je kazao da zakon, kojim je formirana BHANSA, predviđa da, u slučaju nemogućnosti izvršenja njihovog budžeta ili na bilo koji način ostvarenja prihoda, zbog bitnosti te agencije, BiH mora pronaći sredstva.

Forto: Međunarodna arbitraža. Facebook

- To je danas potvrdio i ministar Srđan Amidžić, da u periodu dok se ne izvrši uplata po međunarodnoj arbitražnoj presudi "Viaducta“ protiv BiH, BHANSA ne smije stati s radom, niti će stati s radom. 

Mislim da ministar Amidžić mora ubrzati djelovanje vezano za prijedlog odluke kojom će Vijeće ministara BiH izvršiti presudu, platiti dug RS prema "Viaductu“. Naravno, uz ono što ćemo također insistirati da će RS morati taj novac nadoknaditi budžetu BiH – kazao je ministar Forto.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.