Dovitljivi automafijaši u posljednje vrijeme love skupocjena vozila novije generacije, s kojih skidaju ksenonska i diodna svjetla.
Vlasnici često na parkinzima zatiču raščerupano vozilo, bez svjetala, hvatajući se za glavu zbog troškova, koje često ne pokrivaju ni najbolja kasko-osiguranja.
Iako se automafijaši uglavnom bave krađama vozila i ucjenjivanjem vlasnika da bi ih otkupili te preprodajom, u posljednje vrijeme skidaju farove, od kojih neki na crnom tržištu koštaju i po hiljadu maraka ukoliko se radi o vozilu starom oko pet godina pa do 10.000 KM ako se, recimo, radi o novom Audiju.
Manji rizik
Upravo zbog manjeg rizika da budu uhvaćeni te zbog lakše prodaje dijelova, sve se češće odlučuju na ovu varijantu.
Oglasnici su, inače, puni ponuda o prodaji ukradenih farova, svjetala i žmigavaca skupocjenih vozila pa se, kako kažu pojedini zaposlenici autokuća, često desi da vlasnik kupi upravo dio koji mu je skinut s vozila a da toga nije ni svjestan.
Također, brzina kojom lopovi mogu skinuti svjetla s vozila, bitno utječe na porast broja ovih krivičnih djela. Pojedinci iz Istočnog Sarajeva, prema pričama policajaca, skoro pa žmireći mogu izvući ksenonsko svjetlo s vozila, za šta pojedinim automehaničarima treba i do 15 minuta.
Pri tome često koriste odvijače na baterije, kao i pile za rezanje plastike, pri čemu vlasnicima pričinjavaju i dodatnu štetu, najčešće na branicima. Lopovi pri odabiru traže vozila čija su svjetla veoma očuvana, a skidaju ih sa svim pripadajućim nosačima, jer su bez toga beskorisni i ne mogu ih prodati.
Zaposlenik jedne ovlaštene autokuće u Sarajevu (identitet poznat redakciji) kaže da lopovi, uz LED svjetla, često kradu i moderne audiouređaje te navigacije.
Pažljivo planiraju
- Ako se, recimo, na Golfu 7 ili Passatu B8 ukrade far s LED svjetlom, to će vlasnike koštati 4.000 KM. Da ne pričamo o drugim modelima. Na Audiju su matriks farovi i VW ih ove godine uvodi na novom Touaregu. Ukoliko se takav far ukrade, to će vlasnika stajati od sedam pa do čak 10.000 KM, a sve zbog sofisticirane tehnologije samih svjetala – pojašnjava naš sagovornik.
Naglašava da kradljivci brižno biraju vrijeme i mjesto gdje će skidati farove.
- Majstoru treba 15 minuta da skine farove, a nestručnim osobama i do pola sata. Lopovi najčešće nemaju toliko vremena pa nerijetko u svojim pohodima lome maske i karambolke, što je dodatna šteta za vlasnike vozila – kaže naš izvor.
Za kod je potrebna lična karta
Osim LED svjetala, u ekspanziji je i krađa radio i navigacijskih uređaja, pogotovo na modelima Golf 6 i Passat B7. Prema riječima našeg sagovornika, u jednom periodu bilježili su i po nekoliko slučajeva sedmično.
- Kod radiouređaja i navigacija, posao im je olakšan. Kad uđu u vozilo, treba im od sedam do 15 sekundi da izvade uređaje. Radiouređaji vrijede skoro 3.000 KM, a navigacije između 6.000 i 7.000 KM. Dodatni problem je što za svaki radiouređaj postoji jedinstveni kod po šasiji vozila. To se jedno vrijeme moglo dobiti u svakom ovlaštenom salonu. No, nakon pojave krađe spomenutih uređaja, za sve se zainteresirala i policija. Dolazili su i u našu firmu te nas pitali kome smo davali kodove. Od tada smo uveli da kod možemo dati isključivo uz ličnu kartu, a podaci ostaju trajno u našoj bazi kako bi se znalo ko ih koristi – kaže naš izvor.
Dodatni problem za vlasnike
Za vlasnike vozila dodatni problem predstavlja što im štetu čak ni kasko-osiguranja ne pokrivaju u cijelosti. Naš sagovornik kaže da vlasnicima kasko obračunava i amortizaciju na starost auta. Osim navedenog, radi se o specifičnoj situaciji, gdje policija vodi istragu, jer se radi o krađi. Drugim riječima, dok se policijska istraga ne završi, nema naplate, odnosno klijent čeka na popravku nešto duže nego kod obične štete.