INTERVJU

Doc. dr. Vildana Aziraj- Smajić: Djeca iz priča uče o sebi i svijetu koji ih okružuje

Ono što ih muči, mališani najčešće pokazuju svojim ponašanjem tokom igre ili putem crteža, kazala je dr. Aziraj-Smajić

Dr. Aziraj-Smajić: Potrebno je raditi s djecom. Avaz

18.6.2023

Kod djece je u današnje vrijeme važnije nego ikad potrebno razvijati otpornost na stres i niz promjena kojima svjedočimo iz dana u dan kako u društvu, politici i ekonomiji tako i u međuljudskim odnosima. Psihološka otpornost djeteta podrazumijeva proces prilagođavanja teškim okolnostima, stresu i traumama kao što su problemi u porodici, u školi, među vršnjacima i slično.

Razvoj otpornosti

Zašto nam je važno da gradimo psihološku otpornost djeteta, pitali smo doc. dr. Vildanu Aziraj-Smajić, autoricu knjige „Priče koje pomažu djeci da savladaju strahove i razviju otpornost na stres“.

- Kao roditelji, svjesni smo da su naša djeca svakodnevno izložena različitim klicama i od najranije dobi ih učimo da održavaju tjelesnu higijenu. Ono što pri tome često zanemarujemo jeste da su naše tjelesno „ja“ i psihičko „ja“ neodvojivi te da nam je za održavanje zdravlja i imuniteta u cjelini neophodno da vodimo računa i o mentalnoj higijeni. Kada od najranije dobi djeteta vodimo računa o mentalnoj higijeni, smanjujemo rizik od nagomilavanja nerazriješenih ili maladaptivno razriješenih strahova, potičemo razvoj vještina za suočavanje sa stresom u svakodnevnom životu.

Upravo ste objavili knjigu sa zanimljivim naslovom, kako priče mogu pomoći djeci?

- Djeca vole priče. Važno im je da izdvojite vrijeme za njih, da slušaju vaš glas, da se mogu poistovjetiti s junacima iz priče i situacijama kroz koje oni prolaze. Putem terapijskih priča u trećem licu jednine djeca grade nova iskustva, uče iz njih, otkrivaju uzročno-posljedičnu vezu između njih, razvijaju sposobnost rješavanja problema, sposobnost apstraktnog mišljenja i zaključivanja. Uče povezivati svoje misli, emocije i ponašanja te kako ih regulirati. Dakle, iz priča uče o sebi i svijetu oko sebe. Modeliraju svoje ponašanje. Kreiraju svoje unutrašnje svjetove.

Pratiti ponašanje

Kako prepoznati da dijete nešto muči, da ima neki problem?

- Moramo imati na umu da djeca nisu mini odrasli i da se njihovi problemi manifestiraju na drugačiji način. Ono što ih muči, najčešće pokazuju svojim ponašanjem tokom igre ili putem crteža. Glavni junaci u ovoj knjizi su dječak Dino i njegov mudri mačak Gigi, koji pozivaju dijete u svoju igru, učeći ga kako da ojača svoje mehanizme suočavanja sa strahovima i različitim problemskim situacijama kao što su prvi dan u školi, da spava samo u svojoj sobi, ostane samo kod kuće, da se izbori s prvim „kaktus” prijateljem, zbog čijeg ponašanja se osjeća loše i najradije ne bi ni išao u školu, te mnogim drugim situacijama.


Knjiga namijenjena djeci. Avaz

Ko može koristiti ovu knjigu?

Kao terapijski alat u radu s djecom, mogu ih koristiti stručnjaci – psihoterapeuti, psiholozi i dječiji psihijatri. Pedagozima, odgajateljima, učiteljima, socijalnim radnicima, defektolozima i drugim stručnim profilima mogu biti korisne i primjenjive kako u individualnom tako i u grupnom radu s djecom. Materijal koji se nalazi u njoj može biti osnova za pripremu radionica u radu s djecom i njihovim roditeljima. Mogu ih koristiti i roditelji kako bi uspješno podržali svoje dijete u savladavanju straha i potencijalnih životnih izazova.

Zaštitni faktori

Kako možemo pomoći djeci koja odrastaju u ovakvom društvu?

- Dosadašnja istraživanja u ovom području pokazuju da postoje zaštitni faktori koji grade psihološku otpornost djeteta, a izgradit ćemo ih prvenstveno jačanjem porodičnog sistema i zdravim funkcioniranjem porodice, razvijanjem sigurne emocionalne povezanosti s djecom, adekvatnim stilom odgoja, poticanjem razvoja zdravih vršnjačkih prijateljstava i realiziranja potrebe djeteta za pripadanjem vršnjačkoj grupi, razvijanjem empatije, postizanjem sigurnosti i pozitivnim iskustvima u vrtićima i školama...

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.