NAUKA

Pet koraka do uspješnog saopštenja za medije

Savjeti za PR menadžere

Redakcija

18.4.2016

Kaže se da je preporuka zadovoljnog klijenta najbolji marketing. Ipak, u svijetu medija to više nije dovoljno. Čak se i uspješnim kompanijama koje cjelokupan kredibilitet zasnivaju na hvalama koje se šire od usta do usta ponekad učini da nešto nedostaje. A mnogi toga postanu svjesni tek kada u medijima vide konkurenciju kako naširoko svuda priča o svom poslovanju. 

To je upravo ono nešto što njima nedostaje – saopštenje za medije. Kako bi firma nesmetano poslovala neophodno je da u svom timu, između ostalih zaposlenih, ima i sposobnog PR menadžera. Ako kompanija nema osobu zaduženu za odnose s javnošću, kad-tad će izgubiti prednost nad konkurencijom.

Ako vas interesuju odnosi sa medijima, način na koji se kreira identitet, imidž i reputacija firme i kako se razvijaju i održavaju poslovni odnosi u firm i van nje, pred vama su neki od savjeta koji vam u tome mogu pomoći.

1. Slijedite stilska pravila

Kao što promotivni materijal mora biti napisan po marketinškim zakonitostima, tako i saopštenja za medije imaju određeni opšteprihvaćen stil. Prije nego što počnete da pišete, upoznajte se sa tim pravilima, koja nisu preteška. Odgovori na pitanja – ko, šta, kad, gdje, zašto i kako su, primjera radi, sastavni dio svakog saopštenja za javnost.

2. Uradite vaš „domaći zadatak“

Ništa ne odbija tako lako i brzo urednike kao kada prime saopštenje koje ne odgovara njihovoj ciljnoj publici, odnosno čitaocima. Nema smisla da šaljete saopštenje o vašoj novoj opremi za ribolov novinama ili blogu koji se bave enterijerom. 

Odvojite neko vrijeme za pregledanje novina, časopisa i blogova kojima biste mogli da pošaljete svoje saopštenje. Budite sigurni da se priča o vašem poslovanju poklapa sa vrstom priča koje se inače objavljuju u tim medijima. Ukoliko to ne učinite, vaše saopštenje će završiti u smeću, a vaš trud i vrijeme uloženi u pisanje biće uzaludni. 

Uz to, možete steći reputaciju neodgovorne i nemarne osobe koja samo otaljava posao i ujedno narušiti imidž svoje kompanije. Podjednako je važno i da ne pošaljete saopštenje pogrešnom uredniku u pravim medijima. Iako će neki urednici odvojiti malo vremena da proslijede vaš materijal na pravu adresu, drugi to neće učiniti. Jednostavan telefonski poziv redakciji može riješiti taj problem. Predstavite se i pitajte za ime osobe kojoj bi trebalo da se obratite. I, ma koliko banalno zvučalo, ne zaboravite da upišete ispravno ime i prezime osobe kojoj se obraćate.

3. Stavite se u poziciju urednika

Iako su nerijetko prezauzeti, urednici su uvijek u potrazi za dobrom pričom. Kad se novinari ili urednici nađu u situaciji poznatoj kao „mrtav dan" ili nedelja, oni će se često okrenuti hrpi saopštenja za javnost na njihovom stolu, nadajući se da će naći priču koja je zanimljiva. A to je idealna prilika za kompanije da dobiju besplatan publicitet.

No, posao urednika nije da vam daju besplatan publicitet. Njihov posao je da najnovije vijesti i informacije proslijede svojim čitaocima. To je razlog zašto je ključno da vaše saopštenje sadrži informacije koje će im na neki način koristiti. Razmislite o tome zašto bi urednik želio da iskoristi vašu priču i to prije nego što počnete da je pišete.

U redu je da pišete o svom novom proizvodu – ali ne zaboravite da istaknete koji će sve ljudi imati koristi od tog proizvoda i kako će taj proizvod da im olakša savladavanje određenog problema. 

4. Pređite na stvar

U novinarstvu, mnogi članci su pisani u formi obrnute piramide. To znači da su najvažnije činjenice na prvom mjestu. Većina urednika neće pročitati cijeli tekst, osim ako im ne skrenete pažnju nečim čak i kada samo pogledom prelete tekst. Zato se potrudite da budete što precizniji, jasniji i da što prije dođete do poente. Naslov i prva rečenica vašeg saopštenja su  ključni.

5. Provjeravajte da li su vaši tekstovi stigli na pravu adresu

Iako većina novinara tvrdi da mrze telefonske pozive u kojim ih ljudi ispituju da li su dobili neki tekst, ti pozivi su često i nužno zlo. Uz sve veći broj saopštenja za javnost koje novinari dobijaju svakodnevno, jedan telefonski poziv ili i-mejl uredniku ili novinaru mogu biti ključni za objavljivanje vašeg saopštenja.

Ipak, zapamtite da je za izgradnju odnosa sa medijima potrebno strpljenje. Ako odlučite da sa zaposlenima u medijima stupite u kontakt telefonom, pitajte da li ih ometate. Pokažite im saosjećanje i da razumijete pritiske koje oni trpe. Zabilježite koje je najbolje vrijeme za pozive i trudite se da ga u budućnosti poštujete.

Ukoliko želite da ovladate najnaprednijim znanjima potrebnim za efikasnu komunikaciju sa ciljnim grupama u javnosti i da savladate tehnike kojima ćete uticati na njihovo mišljenje i ponašanje radi formiranja pozitivnog imidža kompanije u javnosti, razmislite o karijeri PR menadžera.

tagovi: savjeti, PR, odnosi s javnošću, saopštenje, marketing, mediji, karijera

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.