Kao preduzetnik bićete stalno prekidani i razapeti na više strana. Iako ne možete u potpunosti eliminisati ometače, ono što možete uraditi jeste da odredite koliko ćete im vremena posvetiti.
Prije nego što počnete sa ozbiljnim upravljanjem vremenom, važno je da razumijete šta je vrijeme. Određeni period u kome se stvari dešavaju. Ili ne dešavaju. Iz definicije je vjerovatno jasnije koliko je vrijeme relativno, a značajno. Jedini resurs koji ne možemo kupiti. Upravo iz tog razloga ne smijemo ga uzimati zdravo za gotovo, već sa puno pažnje.
Zato − vježbajte sljedeće tehnike dok ne postanete gospodar svog vremena:
1. Nosite rokovnik i dokumentujte sve misli, razgovore i aktivnosti na nedeljnom nivou. Ovo će vam pomoći da razumijete koliko ste efikasni na dnevnom nivou, a gdje se dragoceno vrijeme odliva. Gdje su rezultati, a koliko vremena ide na neproduktivne misli i gubljenje vremena.
2. Svakoj aktivnosti koja je važna za vaš sveukupan uspjeh treba da dodijelite određeno vrijeme. Liste zadataka vremenom postaju sve duže i duže do tačke kada ih je nemoguće ispuniti. Zato morate sastanke sa samim sobom unapred zakazivati. Fiksirajte blokove u vremenu za prioritetna razmišljanja, razgovore i sastanke. Ali za svaku aktivnost precizno predvidite vrijeme. Zakažite početak, ali i kraj. I ne odustajte od discipline u sprovođenju.
3. Planirajte da potrošite barem 50% vašeg vremena na razmišljanja, aktivnosti i razgovore koji donose najkonkretnije rezultate.
4. Predvidite i ometanje. Preračunajte kada ćete i na koliko biti odvučeni od posla. Primjenite koncept „kancelarijskih sati”, jer je upravo to drugi naziv za planirana ometanja.
5. Iskoristite prvih 30 minuta svakog dana da isplanirate taj dan. Ne počinjite ni sa čim dok ne kompletirate plan. Najvažnije vrijeme u danu je upravo ono kada planirate i organizujete vrijeme.
6. Dajte sebi 5 minuta prije svakog poziva ili zadatka da odlučite koji rezultat želite da postignete. Ova praksa će vam pomoći da uvijek unaprijed postavite ciljeve, prije nego što počnete sa radom. Isto tako, uzmite još 5 minuta nakon svakog poziva ili aktivnosti da utvrdite da li je željeni rezultat postignut. Ako nije − šta nedostaje? Isplanirajte kako da sljedeći put ne napravite istu grešku.
7. Stavite znak „ne uznemiravaj” na vratima sobe ili kancelarije ako postoji zadatak koji je neophodno završiti na vrijeme.
8. Morate vježbati da se ne javljate na telefon svaki put kada zazvoni, kao i da ne odgovarate na i-mejl odmah po njegovom prispjeću. Ne posvećujte pažnju porukama i ljudima, osim ako nije apsolutno krucijalno za biznis da odmah dobiju odgovor. Umjesto toga, radije predvidite vrijeme za odgovaranje na i-mejlove i uzvraćanje poziva.
9. Blokirajte ometače kao što su Facebook i ostali društveni mediji, osim ako ih ne koristite kao alate za vaš biznis.
10. Zapamtite da je nemoguće sve završiti na vrijeme. Takođe, imajte u vidu da svega 20% vaših misli, razgovora i komunikacije donosi čak 80% vaših rezultata.
Prvi korak na putu uspješnog preduzetnika jeste da postanete organizovani. Ovi trikovi će vam u tome pomoći. Praktikujte ih u što većoj meri.
Počnite odmah.