NAUKA

Lekcija iz Starbaksa: Kako iskoristiti IT za unapređenje poslovanja?

Vijek informacionih tehnologija i novih dostignuća

Autor:(Mi. K.)

12.1.2016

Dvadeset prvi vijek je vijek informacionih tehnologija i novih dostignuća. Kompanije koje ih ne budu primjenjivale u poslovanju i koje ne budu imale ljude koji ih poznaju i primjenjuju neće moći ravnopravno da konkurišu na svjetskom tržištu.

Tehnologija se polako, ali sigurno useljava u sve dijelove poslovanja u svim industrijama koje možete zamisliti. Ovo se ne odnosi samo na primjenu tehnoloških inovacija i korišćenje tehnologije za obavljanje poslovnih aktivnosti, već i na odnos između kompanija i klijenata.

Starbaks je jedna od kompanija koja je pokazala kako je moguće iskoristiti tehnologiju čak i tamo gdje to ne biste očekivali, i to vrlo uspješno.

Ispijanje kafe i tehnologija? Moguće je.

Iako kafu i IT inovacije možda ne biste odmah povezali, Starbaks pokazuje da je to i te kako moguće "Kralj kafe", kako se ovaj brend još popularno naziva, mogao bi se nazvati i kraljem inovacija.

U 7.000 njihovih kafeterija, uz pomoć aplikacije mobilne aplikacije Sportify, posjetioci mogu da biraju muziku koju žele da slušaju. Ovaj "virtuelni džuboks" naravno mogu da koriste samo posjetioci koji posjeduju kartice s nagradnim bodovima, kojima i plaćaju ovu uslugu. Osnivač i generalni direktor kompanije Hauard Šulc navodi da će uskoro svi posjetioci moći da učestvuju u biranju muzike, a da je ovo samo jedan od prvih koraka ka stvaranju novog sistema za buduće generacije.

Šta možete naučiti od Starbaksa?

1. Tehnologija je svuda i u svemu

Ono što Starbaks i aplikacija Spotify zapravo rade predstavlja primjer spajanja poslovanja i tehnologije, koje će tek postati preovlađujuća težnja. Taj trend je već započeo kroz fenomen koji se popularno naziva "Internet of everything" (Internet svega), to jest kroz uvođenje interneta u sve segmente života i poslovanja.

Šulc objašnjava uspjeh svog brenda činjenicom da oni svojim potrošačima ne pružaju samo kafu već i cio ugođaj. U Starbaksu su, očigledno, vrlo svjesni toga da njihovi porošači veoma uživaju u tehnologiji i svemu što im ona pruža, jer su uz pomoć aplikacije Spotify našli način da korisnicima omoguće da svoj ritual ispijanja kafe upotpune i slušanjem muzike.

2. Tehnologija pruža mogućnost inovacije čak i u nepromjenljivom okruženju

Čak i ako ne promijenite okruženje u kom poslujete, kao što je na primjer kafeterija, tehnologija vam omogućava da svojim potrošačima date utisak promjene. Cijelom akcijom sa aplikacijom Spotify Starbaks je zapravo učinio to da svaki posjetilac ima novo i drugačije iskustvo - i to svaki put kada uđe u poslovnice ove kompanije.

Čak iako ulaze u istu kafeteriju svakog jutra, posjetioci mogu, zahvaljujući promjeni muzike, da imaju osjećaj da je nešto drugačije. Osim toga, čak i kada popiju svoju kafu i napuste kafeteriju, ili naprosto uzmu kafu i ponesu je, Sportify im omogućava da nastave da slušaju listu muzike koja se nastavlja u kafeteriji.

Na taj način Starbaks je osigurao da ugođaj svoje kafeterije prenosi daleko izvan fizičkog prostora. Ali je vjerovatno i da će se potrošači uvijek vratiti u taj prostor po još prijatnih doživljaja.

Zato, prije nego što se odlučite da izmijenite enterijer ili neki drugi dio vaše poslovnice ili prodavnice, razmislite o tome da promijenite i unaprijedite ugođaj koji pružate svojim potrošačima.

3. Tehnologija omogućava da saznate više o potrošačima i bez standardnih sistema za praćenje

Kroz opisani spoj kompanija Starbaks ima mogućnost da sazna više o svojim potrošačima. Šta najčešće slušaju ljudi koji piju espreso, a šta oni koji traže čistu arabiku?

Mnogi potrošači, a pogotovo mladi, žele da komuniciraju sa okolinom putem interaktivnih uređaja, a muzika je samo jedan sloj te interakcije. Uz korišćenje digitalnog plaćanja, moguće je pratiti potrošačke navike, odrediti koliko novca troše i koliko često kupuju kafu i još štošta. Na ovaj način stvarate mogućnost da upoznate potrošače, upotpunite njihov ugođaj i saznate kako da ih zadržite na pravi način.

Starbaks je dokaz za to da tehnološke platforme sve više dosežu u sve sfere života i poslovanja. Ovaj najveći lanac kafeterija u svijetu uspješno posluje već godinama, a pod imenom njihove robne marke posluje više od 20.000 kafeterija.

O njihovom uspjehu dovoljno svjedoči i činjenica da Starbaks otvara otprilike po dvije kafeterije dnevno, i to još od 1987. Dakle, sumnji u opravdanost njihove upotrijebe inovacija nema mjesta, jer posao, očigledno, rade odlično.

Pitanje je samo šta je sljedeći korak. Da li će potrošači uskoro uz kafu moći da uzmu i film? Ili će nagradnim poenima za kupovinu kafe kupovati i najrazličitije druge proizvode ili mobilne aplikacije (čiji će vlasnik svakako biti Starbaks)?

Činjenica je da će tehnologija svakako bivati sve više umiješana u sve i da će se ovaj trend samo širiti i razvijati. Od strategije razvoja koju odaberete zavisiće i to koliko vaša organizacija održava korak sa burnim svjetskim tržištem.

I druge velike kompanije su vrlo svjesne ovih činjenica, te pronalaze najrazličitije načine kako da savremene tehnologije iskoriste zarad poboljšanja svakog segmenta poslovanja. Zbog toga uloga IT menadžera postaje sve važnija i stručnjaci iz ove oblasti su sada nezaobilazni dio svakog poslovanja.

IT menadžer mora da osjeća puls tržišta, da pravovremeno odgovara na svaku njegovu promjenu, da dostignuća iz oblasti informacionih i komunikacionih tehnologija svakoga dana primjenjuje u radu kompanije na pravi način. Upravo zato je posao IT menadžera i odgovoran i cijenjen.

Više o karijeri IT menadžera možete saznati ovdje.

 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.