Da li znate da je pisanje blogova odličan način da dodatno zaradite? Ako se zaista potrudite, to može da bude i vaš jedini poziv. Najbolje kod blogovanja je što možete pisati – kada vi želite, odakle vi želite i (skoro sasvim) o čemu vi želite.
Šta jedan blog čini savršenim? Vi, čitaoci. Svako od vas ima različita interesovanja, i koliko god tekstovi bili interesantni i informativni, ako ne pokrivaju tematiku koja vas „dotiče”, vi ćete ih zaobilaziti. Ali neko drugi neće, naprotiv.
Dijeliće tekstove na društvenim mrežama, pozivaće svoje prijatelje i sljedbenike da o njima razgovaraju i posjete stranicu, davaće mišljenje… Ukratko, znatno će povećati promet i posjetu blogu. I eto savršenog teksta.
Međutim, takav tekst zahtijeva studioznu pripremu. Istraživanje ciljne grupe i njenih potreba, provjeravanje najnovijih dostupnih informacija, pravilno plasiranje, dobar tajming… Dakle, nije uvijek jednostavno. Kao i kod svih kvalitetnih proizvoda, koji, između ostalog, podrazumijevaju i raznovrsnost, ni tekstovi za blog ne mogu da se pišu „na isti kalup”. Ni blizu. Blog može da bude pun dobrih tekstova, ali ako nema odličnih, promašili ste metu.
Neke stvari ne smijete da zaboravite. Blog je uvijek lični zapis, mora da prenosi makar djelić onoga što vi mislite i osjećate. Ako to izostane, nema ni povjerenja čitalaca. Upravo to je razlog što neki ljudi žive od bloga, a drugi se ne pomjeraju s mrtve tačke. Kod bloga nema laži i nema prevare, ne možete da zamaskirate propuste. Pa, šta tačno možete da uradite?
Prvo i osnovno je da definišite cilj i postavite sebi važno pitanje: Šta će vaš tekst učiniti za čitaoce? Najčešće govorimo o četiri vrste tekstova i da bismo ih lakše objasnili, daćemo im radne nazive: “Uputstvo”, “Za početnike”, “Izveštaj” i “Izvor informacija”. Od teme i sadržaja koji obrađujete, zavisi i koju ćete vrstu teksta izabrati. Naravno, morate da koristite sve jer niko ne želi istu vrstu informacija iznova i iznova.
“Uputstvo”
Jasno i precizno: imate čvrsto definisanu temu i tekst sve vrijeme vodi ka razrješenju problema. Uočite poteškoću koju vaša ciljna grupa ima i potrudite se da je uklonite jednostavnim rješenjima.
“Za početnike”
Ovo su uvijek duži tekstovi jer morate da objasnite i pozadinu i razloge za nastanak određene pojave. Vaš tekst mora da odgovori na sva bazična pitanja koja bi mogli da postave oni koji se s tom temom prvi put susreću. Odlični su jer – ako ih pravilno postavite – interesantni su mnogo široj ciljnoj grupi. Svi dobijaju informacije koje im makar koriste da u društvu ispadnu pametniji.
Ne zaboravite, ne idite preduboko u temu: dobićete usko stručan tekst koji odbija one koji ne znaju dovoljno. A nikada ne smijete da se postavite kao pametniji od svojih čitalaca.
“Izveštaj”
Ovakvim tekstovima razjašnjavate trenutno aktuelnu temu. Ne političku i ne socijalnu (izuzev ako baš to nije tema cjelokupnog bloga), već pop-kulturu i viralne sadržaje „koji su osvojili internet”. Tekstovi u ovom duhu na blog dovode i one koji ga možda nikad ne bi posjetili.
“Izvor informacija”
Šansa za ogroman uspjeh ili za potpuni krah. Vi treba da pronađete listu alata ili (koliko-toliko) provjerenih načina kako da se nešto ostvari. Što ranije plasirate koristan sadržaj, bićete veći hit. Ako se ispostavi da vaše informacije nisu tačne ili upotrebljive, nema povratka. Zato ovaj pristup birajte samo ako ste provjerili svaku riječ koju ćete napisati.
Uvijek imajte u vidu: raditi po osjećaju je odlično ako vas osjećaj apsolutno nikad nije prevario. U svim drugim slučajevima – istražujte. Uključite izvore informacija (stvarate povjerenje i tekst ne postaje predugačak bez razloga) i dajte čitaocima razlog da vam vjeruju. Iznesite lično iskustvo, dobro ili loše. Naravno, ne pretjerujte. Mnoštvo linkovanog sadržaja samo znači da vi nemate šta da dodate i da ste takav tekst prosto odradili.
I ne brinite da su tekstovi nekada predugački. Kada je tema interesantna i daje dobra rješenja, ciljna grupa će to rado čitati. Osim ako ne pišete za tinejdžere – onda vam ovaj tekst ne koristi mnogo.
Obratite pažnju i na raspored teksta. Ilustracije služe da „razbiju” blokove pasusa i upotrebljavajte ih pametno. Znači: kratki pasusi i jedna ili dvije fotografije – to je sasvim dovoljno za tekst od npr. 1.000 riječi. I ne zaboravite da za fotografiju/ilustraciju/crtež uvijek navedete izvor.
Još jedna bitna stvar je poziv na akciju, „call to action” – uključite načine da vam se čitaoci obrate: e-mail adresu, linkove ka profilima na društvenim mrežama i mogućnost da komentarišu ono što su pročitali. Tako komunikacija postaje direktna, dvostrana i otvorena.
Na kraju, uvijek iskoristite priliku za samopromociju. Povezujte svoje tekstove, postavljajte linkove na društvenim mrežama, pozovite prijatelje da vam pomognu.
Možda i najvažnije (uz sadržaj teksta, naravno): pažnju poklonite i ključnim riječima. Pronađite ono što vaš tekst izdvaja. Kada imate dobre tagove i SEO optimizaciju uradite profesionalno i u skladu sa potrebama ciljne grupe – što je znanje koje je kod pisanja bloga neophodno – vi ne tražite čitaoce, oni prirodno i organski dolaze do vas.
Najljepše kod pisanja za blog je što u jednom trenutku možete da počnete da pišete za sebe, na svom blogu. Pisanjem za druge pronaći ćete teme koje vam najviše odgovaraju i tako posao pretvoriti u zadovoljstvo. Kada radite za sebe, postajete predaniji, imate jasniji fokus i sve dodatne radnje neophodne za promovisanje vaših sadržaja više vam nisu teške i dosadne. To znači da posao postaje uživanje, a vi potpuni gospodar svog vremena.