Svaki roditelj želi da ima inteligentno i znatiželjno dijete. Zato su najveće strepnje povezane sa pitanjem ‒ kako vaspitati svoje dijete, u kojem pravcu ga usmjeravati?
Da li bi dijete trebalo često hvaliti, nagrađivati, povremeno prekoriti? Tu mjeru između prijekora i pohvale nikada nije lako odrediti; teško je sa sigurnošću govoriti o mjeri koja bi dala efikasne rezultate u razvoju uspješne ličnosti.
Zato su u Kini psiholozi izveli eksperiment sa djecom uzrasta od tri do pet godina. Učestvovalo je nekoliko stotina djece, koja su bila podijeljena u tri grupe.
Zadatak je bio da otkriju karte u špilu. U određenom trenutku učitelj bi izašao iz učionice, ali bi djeci prije toga izgovorio sljedeće rečenice: prvoj grupi ‒ da su jako pametni, drugoj grupi ‒ da su odlično uradili zadatak, a treću grupu nije posebno hvalio.
Po izlasku iz učionice psiholozi su kroz ogledalo utvrdili da su „malim lagarijama” bila sklona upravo dkeca iz prve grupe, kojoj je rečeno da su jako pametna.
Kod njih se procenat varanja povećao za čak 60 procenata ‒ virili su drugima u karte, šetali po učionici i „špijunirali” ili su jednostavno okretali špilove.
Djeca u drugim grupama su daleko manje bila sklona tome. Psiholog i profesorka Univerziteta Kalifornija Gejl Hejman, koja je i prisustvovala eksperimentu, rekla je da je bila iznenađena koliko su djeca već sa tri godine razumkela značenje pojma pametan i inteligentan.
Ona ističe da su vjerovatno mnogi od njih, da bi sačuvali povjerenje ispitivača, pribjegli malim lažima.
Iako navedeni eksperiment pokazuje socijalno ponašanje djece u grupi, to ne znači da djecu ne treba hvaliti i govoriti im da su „pametne mamine i tatine glavice.